luchtvaartnieuws.nl

Hier sind alte Diskussionen über V Bird, den ehemaligen Homecarrier des Flughafens Weeze, archiviert.
Here old discussions about V Bird, the former homecarrier of Airport Weeze, are archived.

Moderatoren: Markus, Rolf

AMS flyer
Junior User
Beiträge: 31
Registriert: Freitag 4. Juni 2004, 21:01

Beitrag von AMS flyer »

Luchtvaartnieuws.nl - this morning.....


ExelAviationGroup toont serieuze interesse voor V Bird

30-09-2004

AMSTERDAM - ExelAviationGroup onderzoekt de mogelijkheden om de noodlijdende lowcostmaatschappij V Bird over te nemen. Binnen enkele dagen wil de Nederlandse luchtvaartgroep weten of en hoe V Bird van een ondergang gered kan worden. Dat zegt Harm Prins, CEO van ExelAviationGroup in een gesprek met Luchtvaartnieuws.

ExelAvationGroup bekijkt de financiële positie van de prijsvechter en bepaalt mede daarmee of V Bird onderdeel kan uitmaken van de snel groeiende ExelAviationGroup. "Als blijkt dat een overname van V Bird in het belang van onze groep is, dan willen we dat ook zo snel mogelijk afronden. In zo'n geval hebben we misschien twee dagen nodig", zegt Prins.

Volgens Prins voert V Bird ook gesprekken met andere partijen, iets wat de topman niet erg bevalt. "Als wij ergens in geïnteresseerd zijn, dan moet het geen weken gaan duren. We willen altijd snel samen om de tafel zodat er ook snel duidelijkheid is."

Over de rol van V Bird binnen ExelAviationGroup wil Prins nog niet veel kwijt. "Daar is het allemaal nog te vroeg voor. Wij bieden zelf geen lowcost service aan, dus wat dat betreft past een maatschappij als V Bird niet binnen ons bedrijf. Ik kan er nog weinig over zeggen. Maar misschien kunnen we wel wat met de leasecontracten van de Airbussen waarmee V Bird vliegt."

Of de A320s interessant zijn voor de routes van bijvoorbeeld HollandExel, onderdeel van de ExelAviationGroup? Prins: "Dat weet ik niet. Wij zijn eigenlijk echte Boeingmensen."

Uitbreiding
De voorkeur voor Boeings blijkt wel uit de vlootuitbreiding van de ExelAviationGroup. In een hangar op Schiphol staat een Boeing 767 te wachten om gespoten te worden in de kleuren van HollandExel. Het toestel wordt op korte termijn ingezet. In totaal vliegt ExelAviationGroup (onder de merknamen HollandExel, BelgiumExel en DutchCaribbeanExel) tijdens het komende winterseizoen met vier Boeing 767s.

Prins bevestigt tegenover Luchtvaartnieuws dat de luchtvaartgroep bovendien vier Boeing 737-400s besteld heeft. De toestellen worden gekocht door ExelCapital. Deze financiële tak binnen ExelAviationGroup least twee van de vliegtuigen aan CuraçaoExel. De twee andere 737s worden volgend jaar ondergebracht bij HollandExel.

CuraçaoExel gaat maandag (4 oktober) van start met een route tussen Curaçao en St. Maarten. Op deze route worden ATR 42s ingezet. De Boeing 737s moeten vanaf november diensten gaan uitvoeren naar Panama, New York (Newark), Miami en Memphis.

Verenigde Staten
ExelAviationGroup heeft nog geen toestemming gekregen van de Antilliaanse regering om de vluchten naar de Verenigde Staten uit te voeren. Maar Harm Prins zegt 'duizend procent' zeker te zijn dat die toestemming er snel komt. "Vooral nu DCA failliet is kan het niet meer mis gaan. De diensten die DCA uitvoert naar de VS komen te vervallen. Des te meer reden om ons zo snel mogelijk van start te laten gaan."

Prins is bovendien overtuigd dat zijn bedrijf volgende week definitief de luchtvaartmaatschappij Winair overneemt. Winair vliegt vanaf St. Maarten met zes propellervliegtuigen naar zeven bestemmingen in het Caribisch gebied. "Deze overname gaat absoluut door. We zijn er met de Antilliaanse overheid, die eigenaar is van Winair, al uit. Maar Winair verkeert in surseance, dus we hebben ook met schuldeisers te maken. Gelukkig voor ons is de grootste schuldeiser de Antilliaanse overheid zelf. En omdat we daarmee al een akkoord hebben bereikt, is het een kwestie van tijd. Volgende week wordt het afgerond. Ik zie echt geen beren meer op de weg".
conrad

Beitrag von conrad »

das wäre ja nur eine Verschiebung innerhalb des AEM Konzerns, denn sowohl V Bird als auch die Excel Group gehören meines Wissens zur AEM-Group BV
Oliver
Senior User
Beiträge: 1347
Registriert: Freitag 6. Februar 2004, 20:46

Beitrag von Oliver »

Na daher weht der Wind....... nun wirds etwas klarer....
Olli
Meine Signatur?,..... die ist in Kur.......:-)
heinz-w
Moderator
Beiträge: 4604
Registriert: Montag 2. Februar 2004, 16:34
Kontaktdaten:

Beitrag von heinz-w »

Aber NRN wäre dann wohl aus dem Spiel. :cry:
n-spotter
Junior User
Beiträge: 128
Registriert: Mittwoch 4. Februar 2004, 15:21
Kontaktdaten:

Beitrag von n-spotter »

AMS flyer hat geschrieben:Luchtvaartnieuws.nl - this morning.....


ExelAviationGroup toont serieuze interesse voor V Bird

30-09-2004

AMSTERDAM - ExelAviationGroup onderzoekt de mogelijkheden om de noodlijdende lowcostmaatschappij V Bird over te nemen. Binnen enkele dagen wil de Nederlandse luchtvaartgroep weten of en hoe V Bird van een ondergang gered kan worden. Dat zegt Harm Prins, CEO van ExelAviationGroup in een gesprek met Luchtvaartnieuws.

ExelAvationGroup bekijkt de financiële positie van de prijsvechter en bepaalt mede daarmee of V Bird onderdeel kan uitmaken van de snel groeiende ExelAviationGroup. "Als blijkt dat een overname van V Bird in het belang van onze groep is, dan willen we dat ook zo snel mogelijk afronden. In zo'n geval hebben we misschien twee dagen nodig", zegt Prins.

Volgens Prins voert V Bird ook gesprekken met andere partijen, iets wat de topman niet erg bevalt. "Als wij ergens in geïnteresseerd zijn, dan moet het geen weken gaan duren. We willen altijd snel samen om de tafel zodat er ook snel duidelijkheid is."

Over de rol van V Bird binnen ExelAviationGroup wil Prins nog niet veel kwijt. "Daar is het allemaal nog te vroeg voor. Wij bieden zelf geen lowcost service aan, dus wat dat betreft past een maatschappij als V Bird niet binnen ons bedrijf. Ik kan er nog weinig over zeggen. Maar misschien kunnen we wel wat met de leasecontracten van de Airbussen waarmee V Bird vliegt."

Of de A320s interessant zijn voor de routes van bijvoorbeeld HollandExel, onderdeel van de ExelAviationGroup? Prins: "Dat weet ik niet. Wij zijn eigenlijk echte Boeingmensen."

Uitbreiding
De voorkeur voor Boeings blijkt wel uit de vlootuitbreiding van de ExelAviationGroup. In een hangar op Schiphol staat een Boeing 767 te wachten om gespoten te worden in de kleuren van HollandExel. Het toestel wordt op korte termijn ingezet. In totaal vliegt ExelAviationGroup (onder de merknamen HollandExel, BelgiumExel en DutchCaribbeanExel) tijdens het komende winterseizoen met vier Boeing 767s.

Prins bevestigt tegenover Luchtvaartnieuws dat de luchtvaartgroep bovendien vier Boeing 737-400s besteld heeft. De toestellen worden gekocht door ExelCapital. Deze financiële tak binnen ExelAviationGroup least twee van de vliegtuigen aan CuraçaoExel. De twee andere 737s worden volgend jaar ondergebracht bij HollandExel.

CuraçaoExel gaat maandag (4 oktober) van start met een route tussen Curaçao en St. Maarten. Op deze route worden ATR 42s ingezet. De Boeing 737s moeten vanaf november diensten gaan uitvoeren naar Panama, New York (Newark), Miami en Memphis.

Verenigde Staten
ExelAviationGroup heeft nog geen toestemming gekregen van de Antilliaanse regering om de vluchten naar de Verenigde Staten uit te voeren. Maar Harm Prins zegt 'duizend procent' zeker te zijn dat die toestemming er snel komt. "Vooral nu DCA failliet is kan het niet meer mis gaan. De diensten die DCA uitvoert naar de VS komen te vervallen. Des te meer reden om ons zo snel mogelijk van start te laten gaan."

Prins is bovendien overtuigd dat zijn bedrijf volgende week definitief de luchtvaartmaatschappij Winair overneemt. Winair vliegt vanaf St. Maarten met zes propellervliegtuigen naar zeven bestemmingen in het Caribisch gebied. "Deze overname gaat absoluut door. We zijn er met de Antilliaanse overheid, die eigenaar is van Winair, al uit. Maar Winair verkeert in surseance, dus we hebben ook met schuldeisers te maken. Gelukkig voor ons is de grootste schuldeiser de Antilliaanse overheid zelf. En omdat we daarmee al een akkoord hebben bereikt, is het een kwestie van tijd. Volgende week wordt het afgerond. Ik zie echt geen beren meer op de weg".
Kann jemand den Inhalt eben auf deutsch wiedergeben?
Oliver
Senior User
Beiträge: 1347
Registriert: Freitag 6. Februar 2004, 20:46

Beitrag von Oliver »

Na, das glaub ich nicht,

wie wäre es mit viel mehr ExelAviation auf NRN,
Die fangen gerade an Afrika zu fliegen ......
war da nicht mal was mit Afrika ab NRN.
Exelaviation sagt selber keine Loco Gesellschaft zu besitzen
und da kann man mit Vbird sein Portfolio prima abrunden.

Wenn H.Buurmann 250.000.--€ in V Bird investiert, dann wohl kaum
um den "Stecker" raus zu ziehen.
Ohne V Bird macht Buurmann auf NRN auch kein Geld.

Es sei denn er hat ein anderes Ass im Ärmel.

Olli
Meine Signatur?,..... die ist in Kur.......:-)
Kleve88
Senior User
Beiträge: 1119
Registriert: Mittwoch 4. Februar 2004, 13:39
Wohnort: Köln

Beitrag von Kleve88 »

Sollte Air Holland nicht sowieso mal ab NRN fliegen? Stichwort: Paramaribo (damals)
Bild
Copter
Moderator
Beiträge: 633
Registriert: Montag 19. April 2004, 21:14
Kontaktdaten:

Beitrag von Copter »

This morning in newspaper De Limburger a large part about the very bad financial situation of V-Bird ......

Copter
NIEDERRHEIN AVIATION SOCIETY
http://www.sgniederrhein.net
conrad

Beitrag von conrad »

Is it possible to put a scan of the article in the forum?

Thanks Conrad
Bandit
Junior User
Beiträge: 129
Registriert: Freitag 12. März 2004, 19:17

Beitrag von Bandit »

Nieuws - Economie

Noodlijdend VBird heeft snel nieuw kapitaal nodig
GPD
Weeze - Prijsstunter VBird heeft snel geld nodig, anders dreigt een bankroet. Nieuwe aandeelhouders moeten de vliegmaatschappij in de lucht houden.
Staan de vliegtuigen van VBird over een paar weken aan de grond, is het bedrijf failliet en hebben de passagiers het nakijken? Of stappen nieuwe aandeelhouders in het bedrijf en blijft VBird in de lucht?
Het zijn spannende weken rond Nederlands jongste prijsvechter in de luchtvaart, die opereert vanaf Airport Niederrhein, over de Duitse grens bij Bergen.
Een faillissement, dat twee schuldeisers wilden aanvragen, is ternauwernood afgewend. Met 500.000 euro, op tafel gelegd door Herman Buurman, meerderheidsaandeelhouder van VBird en de man achter Airport Niederrhein, en de Amsterdamse investeerder Erik de Vlieger. Maar daarmee is de kou nog niet uit de lucht. Er staan nog voor enkele miljoenen aan schulden uit de beginperiode van VBird, die door geringe belangstelling van de passagiers en een vliegverbod in het weekeinde, desastreus verliep.
Volgens Buurman hebben de schulden betrekking op de lease van vliegtuigen en de levering van kerosine. Zo is er een conflict met het Ierse EU Jet dat zegt van VBird nog geld tegoed te hebben voor het leasen van een Fokker 100. VBird betwist dat en zegt dat EU Jet een slechte prestatie heeft geleverd en haar contract niet is nagekomen voor de levering van een tweede, bemande F 100 waardoor VBird grote schade heeft geleden.
,,Wij hebben een vordering op EU Jet'', zegt Henny Pelsers, bestuursvoorzitter van VBird. Ook was er een geschil met Globe Groundservices dat de vluchten van VBird op Niederrhein afhandelt.
Volgens een woordvoerster van het Berlijnse bedrijf zijn er nu geen problemen meer. Sinds enkele weken maakt VBird geen verlies meer, zegt Pelsers. Volgens Buurman is een faillissement ,,geen serieuze bedreiging meer''.
Sinds de start van VBird, november vorig jaar, vervoerde het bedrijf bijna 700.000 passagiers naar een kleine twintig bestemmingen. Volgens Pelsers is nu gemiddeld 70 procent van de stoelen bezet. Wel erkent hij dat de dure kerosine het bedrijf parten speelt. Een prijsverhoging van de tickets wordt overwogen.
De toekomst van VBird hangt af van toetreding van nieuwe aandeelhouders. Buurman zegt daar voor eind oktober duidelijkheid over te hebben. Het gaat om potentiële aandeelhouders uit Nederland en de Verenigde Staten. Een van hen is De Vlieger. Buurman: ,,Hij zei dat hij erin wilde stappen. Toen heb ik gezegd laat dan maar eens zien dat je serieus bent en leg geld op tafel, dan verdubbel ik dat.'' Zo kwam VBird vorige week vrijdag aan een half miljoen euro.
Buurman vindt dat VBird snel moet uitbreiden omdat de huidige organisatie te groot is om drie vliegtuigen in de lucht te houden. ,,De overhead is groot genoeg voor zeven à acht vliegtuigen.'' Pelsers zegt dat VBird over drie tot vier maanden de vierde Airbus in bedrijf neemt en volgend jaar zomer met vijf tot zes vliegtuigen opereert.
Buurman vindt dat de vloot van VBird goed past bij die van De Vlieger. De Vlieger bezit verschillende vliegmaatschappijen, waaronder KLM Exel. ,,Met een grotere vloot heb je een betere onderhandelingsbasis voor inkoop van brandstof en onderhoud.'' Het liefst zou Buurman zijn belang in VBird verkopen. ,,Dat is beter voor Airport Niederrhein.''
Buurman bezit nagenoeg alle aandelen van de luchthaven en wil daar vastgoedprojecten ontwikkelen. Dat het lot van Airport Niederrhein afhangt van VBird, dat goed is voor 80 procent van Niederrhein's passagiers, ontkent Buurman. ,,Ryanair komt met veel meer bestemmingen vanaf Niederrhein en ook andere luchtvaartmaaschappijen hebben belangstelling voor ons.''
Hij haalt zijn schouders op over de ophef die in Duitsland is ontstaan over de 7 miljoen euro verlies in het eerste jaar van de luchthaven. ,,Dat weet je als je opstart en je hebt nog maar één vlucht per dag terwijl je de volle bemanning van de luchthaven moet betalen. Dat we verlies zouden maken is niks nieuws.'' Ook over 2004 verwacht Buurman een klein verlies; volgend jaar moet winst worden gemaakt.
Een substantiële deelname van de Kreis Kleve in het aandelenkapitaal van Airport Niederrhein gaat niet door. De Kreis wil met 6,5 miljoen euro over de brug komen, maar Buurman heeft dat afgewimpeld. Hij is de voortdurende verdachtmakingen aan Duitse zijde inzake overheidssteun aan Niederrhein zat, zegt hij. ,,Als er zo op wordt gereageerd, dan doe ik het zelf wel. Ik kan het zelf ook wel betalen.'' Op termijn zegt Buurman wel een 'goede private partij' als partner in de luchthaven te willen.
donderdag 30 september 2004
De Limburger
conrad

Beitrag von conrad »

Thanks
Oliver
Senior User
Beiträge: 1347
Registriert: Freitag 6. Februar 2004, 20:46

Beitrag von Oliver »

AIRPORT NIEDERRHEIN
Der Airport Niederrhein hat in einer Pressekonferenz am 29.01.2003 die Aufnahme
des Flugverkehrs mit der Airline Ryanair ab dem 1. Mai 2003 mit zwei täglichen Flügen
nach London-Stansted bekannt gegeben. Der Flughafen wird mit fabrikneuen Ryanair-
Flugzeugen des Typs Boeing 737-800 angeflogen. Der Einführungspreis ist
59,99 Euro One Way und ist ab sofort im Internet unter http://www.ryanair.com zu buchen.
London-Stansted -
Niederrhein
Niederrhein -
London-Stansted
Flugnummer Flugzeiten Flugnummer Flugzeiten
FR 3252 06:20-08:25 FR 3253 08:50-08:55
FR 3258 20:25-22:30 FR 3259 22:55-23:00
Weiter gab der Geschäftsführer Alex van Elk bekannt, dass über das Düsseldorfer
Reisebüro "Magic Tours" Flüge ins türkische Antalya gebucht werden können.
Nach einem Bericht der niederländischen Zeitung "De Gelderlander" führt der Flughafen
auch Gespräche mit Air Berlin und weiteren Low Cost-Fluggesellschaften. Eine
davon ist LoCo, ein noch nicht operativer Neuling im Niedrigpreissegment aus den
Niederlanden. Hinter LoCo steht u. a. der Niederländer Erik de Vlieger, der auch Partner
im Investorenkonsortium des Airport Niederrhein ist. Der Vertrag mit LoCo steht
nach Aussage von Hans van de Lande kurz vor dem Abschluss. LoCo will ab Niederrhein
Verbindungen nach Berlin, Hamburg, München, Nizza, Helsinki und Kopenhagen
anbieten.
Auch beim Frachtflug gibt es Bewegung. De Gelderlander meldet, dass Gespräche
geführt werden
mit einem brasilianischen Unternehmen, das dreimal pro Woche Elektronikbauteile
für die Automobilindustrie über Niederrhein einfliegen will;
über Blumenlieferungen aus Kolumbien und Ecuador, insbesondere in den Wintermonaten
zwischen Oktober und April;
über Papaya- und Ananaslieferungen aus Westafrika.
Verträge sind hier aber auch noch nicht unterzeichnet.


Aus dem IHK Duna Brief Feb.2003


Loco war der Deckname für V Bird, interesant das da bereits Erik de Vlieger als Mitbegründer von V Bird genannt wird und nunsoll der gleiche
Erik de Vlieger das Unternehmen aus der Krise durch eine Ãœbernahme
in die zur IMCA-Group gehöhrenden Exelaviation führen??
Ist das ein Holländisches "Steuersparmodell" ?

Olli
Meine Signatur?,..... die ist in Kur.......:-)
Oliver
Senior User
Beiträge: 1347
Registriert: Freitag 6. Februar 2004, 20:46

Beitrag von Oliver »

Luchtvaartnieuws
V Bird ziet toekomstperspectief

04-10-2004

AMSTERDAM – V Bird ziet mogelijkheden om nieuw geld aan te trekken, waarmee problemen met oude schulden kunnen worden opgelost en een uitbreidingsplan kan worden gefinancierd. Dat meldt het Financieele Dagblad. Volgens directeur Pelsers wil de lagekostenmaatschappij in het voorjaar met vijf en in de zomer van 2005 met zes toestellen gaan vliegen.

V Bird kampt met schulden en praat momenteel onder andere met Amsterdamse zakenman en luchtvaartinvesteerder Erik de Vlieger over een kapitaalinjectie. Ondanks de slechte aanloopperiode draait de elf maanden bestaande prijsvechter nu bijna quitte. De bezettingsgraad over de maand augustus is opgelopen tot boven de 70 procent, zo meldt het FD.

'Het zou verschrikkelijk zonde zijn als we door een paar schuldeisers zouden worden gedwongen te stoppen, terwijl we nu eindelijk de lopende kosten uit de lopende inkomsten van onze operaties kunnen betalen', aldus directeur Pelsers tegen de krant. Momenteel vliegt V Bird met zijn 178 medewerkers vanaf Niederrhein met drie geleasde Airbus A320's en een 'wet leased' BAe 146.

Olli
Meine Signatur?,..... die ist in Kur.......:-)
Martin
Senior User
Beiträge: 2311
Registriert: Sonntag 1. Februar 2004, 19:11
Kontaktdaten:

Beitrag von Martin »

Olli, mach mal deutsch :-)
Gruß
team pro:niederrhein
Martin

-Moderator-
Gast

Beitrag von Gast »

Martin hat geschrieben:Olli, mach mal deutsch :-)
Ich bin zwar nicht Olli, und ich kann auch bei weitem nicht so gut niederländisch wie Olli, aber ich versuch's trotzdem mal:


VBird sieht Möglichkeiten, an frisches Geld zu kommen, wodurch Probleme mit Altschulden
gelöst und die Erweiterungspläne finanziert werden könnten. Das meldet das "Financieele Dagblad".
Geschäftsführer Pelsers zufolge will die Billigfluggesellschaft demnächst mit fünf und ab Sommer 2005 mit
sechs Maschinen fliegen.

Vbird kämpft mit Schulden und befindet sich im Moment in Gesprächen mit dem Amsterdamer Geschäftsmann und
Luftfahrtinvestor Erik de Vlieger über eine Kapitalspritze. Wegen Anlaufverlusten steht der seit 11 Monaten
bestehende Billigflieger auf der Kippe. Die Auslastung im Monat August betrug bis über 70 Prozent.

"Es wäre schrecklich, wenn wir nun durch einige Gläubiger zur Aufgabe gezwungen würden, wo wir jetzt endlich
die laufenden Kosten aus dem operativen Geschäft decken können", so Pelsers gegenüber der Zeitung.
Momentan fliegt VBird mit 178 Mitarbeitern vom Niederrhein mit drei geleasten Airbus A320 und einer wet-leased BAe 146.


Alle Angabe ohne Gewähr :-)

Charly
Gesperrt